Wednesday10. 9. 2025 9:00 - 12:30
Co aktivní učení skutečně znamená – a co ne? – workshop pro vyučující
Univerzity by měly připravovat absolventy, kteří umí efektivně řešit komplexní problémy. K dosažení tohoto cíle je klíčové volit efektivní výukové metody a podporovat aktivní zapojení studentů do výuky. Výzkumy totiž dlouhodobě potvrzují, že pasivní naslouchání nestačí. Studující by měli během výuky číst, psát, diskutovat a řešit problémy. To nejen zvyšuje jejich aktivitu ve výuce, ale i rozvíjí vyšší úrovně myšlení – analýzu, syntézu či hodnocení – a klíčové přenositelné dovednosti. Účinné výukové strategie jsou proto stejně důležité jako kvalitní obsah.
Během workshopu společně prozkoumáme následující otázky:
- Co je to aktivní učení a jaké jsou jeho přínosy i omezení?
- Jak mohu aktivizovat své studující během přednášky či semináře?
- Které výukové strategie podporují aktivní učení a jak je využít efektivně?
Výsledky učení:
- Účastníci definují principy aktivního učení a využijí je k reflexi a zlepšení vlastní výukové praxe,
- Účastníci rozliší nižší a vyšší úrovně kognitivních schopností dle Bloomovy taxonomie a naučí se je zohlednit při navrhování a realizaci výukových aktivit zaměřených na aktivní zapojení studujících,
- Účastníci vyberou vhodné strategie aktivního učení pro různé velikosti skupin s důrazem na praktické využití jak v malých, tak ve větších skupinách,
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky) a do pilíře 2 (Vedení výuky) Rámce pro efektivní výuku na UK, zejména:
- Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
- Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
- Vyučující vede studující k přijímání odpovědnosti za vlastní učení.