Tuesday09. 9. 2025 9:00 - 12:30
Jak naplánovat efektivní výuku? – workshop pro vyučující
„Neplánovat výuku znamená plánovat neúspěch,“ píše G. Petty v své knize Moderní vyučování, což ukazuje na důležitost pečlivého a strategického plánování, aby studující mohli dosáhnout očekávaných výsledků.
Tento workshop vás provede klíčovými kroky k plánování efektivní výuky. Naučíte se:
- jak správně definovat výsledky učení,
- vybrat vhodné výukové aktivity,
- naplánovat výuku tak, aby podporovala dosažení požadovaných výsledků.
Účastníci se seznámí s různými strategiemi pro vytváření efektivní výuky, které nejen sladují výsledky učení, výukové aktivity a metody hodnocení, ale také podpoří udržení pozornosti studujících a zvýší jejich motivaci k učení.
Po absolvování workshopu budou účastníci schopni:
- formulovat výsledky učení, které jsou konkrétní a měřitelné;
- navrhnout výukové aktivity, které jsou v souladu s definovanými výsledky učení a podporují aktivní zapojení studujících;
- navrhnout výukové aktivity, které jsou v souladu s plánovanými metodami hodnocení;
- strukturovat hodinu tak, aby podporovala proces učení, udržela pozornost studujících a minimalizovala kognitivní zatížení.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky), pilíře 2 (Vedení výuky) a pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) Rámce pro efektivní výuku na UK, zejména:
- Vyučující stanoví výsledky učení pro svůj předmět jako celek i pro jeho jednotlivé vyučovací jednotky a volí vhodný způsob ověřování jejich naplnění.
- Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
- Vyučující motivuje studující, aby si osvojili kompetence, které jsou pro daný předmět stanoveny.
- Vyučující sleduje účelné využívání času výuky a dokáže reagovat na vývoj neočekávaných situací.
- Vyučující vyhodnocuje, nakolik se podařilo dosáhnout očekávaných výsledků učení v daném předmětu i v jednotlivých vyučovacích jednotkách.